CASE: Ammattilaiset Areenalla työllistää tehokkaasti

yllapito Case, Työt

Tiimi: Petri Widgren, Mikko Korpela, Katerina Vorlova

 

Ammattilaiset Areenalla on kuntamarkkinoinnin SM-palkittu keino työllistää työnhakijat sekä tuoda apu äkilliseen irtisanomistilanteeseen. Tiivistäen, Ammattilaiset Areenalla tarkoittaa: 8-10 viikkoa talkoovoimin töitä → satoja yrityskontakteja, kymmeniä työpaikkoja → kymmenien tuhansien eurojen säästöt kuntataloudelle.

Business Arena Oy on toteuttanut Ammattilaiset Areenalla -kampanjan kuusi kertaa: Saarijärvellä (2006), Viitasaarella (2014) ja Teuvalla (2015) kyseessä oli äkillinen irtisanomistilanne, jossa pienelle paikkakunnalle merkittävä yritys ajoi alas toiminnan ja kaikki osallistuvat ammattilaiset olivat kyseisen yrityksen entisiä työntekijöitä. Iisalmen (2016), Pirkanmaan (2017) sekä Kemin (2017) toteutus oli aikaisemmista poikkeava – ei ollut tiettyä irtisanovaa yritystä, vaan kampanjaan tarttui koko joukko seudun aktiivisia työnhakijoita. Tutustu menneisiin kampanjoihin.

Ammattilaiset Areenalla Iisalmi synnytti ansaittua medianäkyvyyttä Iisalmen seudulle kymmenien tuhansien eurojen edestä paikallisessa ja kansallisessa mediassa.

hs-aa

 

Ammattilaiset Areenalla -kampanjan toteutusaika on 8-10 viikkoa

LÄHTÖTILANNE: Paikkakunnalla tapahtuu äkillinen irtisanominen tai vastaavasti työnhakuun halutaan vauhtia. Ammattilaiset Areenalla -kampanja valitaan ratkaisukeinoksi.

VAIHE 1: Business Arena tapaa paikalliset kehittäjätahot (kunta, TE-toimisto, kehittämisyhtiö) sekä sopii toteutuksesta ja roolijaosta. Kootaan 30-100 työnhakijaa yhteen toteuttamaan kampanjaa kanssamme – ammattilaisten talkootiiminä.

VAIHE 2: Ammattilaiset valmennetaan tekemään Ammattilaiset Areenalla -rekrytointikampanja. Heidän osaamisensa tehdään näkyväksi.Kampanjaan kutsutaan alueelta ja sen ulkopuolelta työnantajia, joita kiinnostaisi osaamisen hyödyntäminen. Ammattilaiset vastaavat tapahtuman käytännön järjestelyistä yhdessä Business Arenan kanssa sekä osasta tapahtuman myyntityöstä. Kampanjassa tehdään tarvittaessa yhteistyötä seudun sijoittumismyynnin kanssa palveluiden markkinoinnin edistämiseksi.

VAIHE 3: Henkilökohtaiseen yrityskontaktointiin perustuva myyntikampanja tuottaa satoja kontakteja paikallisiin ja ulkopuolisiin yrityksiin.Kampanja huipentuu rekrytointitilaisuuteen, joka on käännetty perinteiseen verrattuna 180 astetta toisinpäin: tässä tilaisuudessa yritykset ovat vieraita, jotka tutustuvat ammattilaisiin. Ammattilaiset tapaavat työnantajia, jotka vakuuttuvat heidän aktiivisesta otteestaan kampanjan toteuttajina.

Lue lisää Ammattilaiset Areenalla -konseptista.